قبل از تست زدن باید هدف خود را از تست زدن معلوم کنیم.می توانیم از حل تست برای موارد زیر استفاده کنیم.
یادگیری دقیق تر یک موضوع درسی:در این حالت تست ها را به منظور یادگیری پاسخ می دهیم و سرعت عمل مطرح نیست. تکرار و مرور یک موضوع درسی: اگر هدف ما از حل تست مرور دروس باشد. اندازه گیری و ارزشیابی مقدار یاد گیری مطالب و اشکال گیری از آن ها : در این حالت تست ها را به صورت یک آزمون در نظر می گیریم به سرعت عمل وروش پاسخگویی توجه می کنیم.آشنا شدن با فضای کنکورهای سراسری ودانشگاه آزاد:دراین موردتنها به منظورآشنا شدن با فضای کنکور ، تعدادی از تست های کنکور های سراسری و آزاد را بررسی می کنیم تا بتوانیم با جهت گیری مناسب ، مطالب را بخوانیم.
در چه مقاطعی باید تست زد ؟
در سه مقطع می توانیم به حل تست بپردازیم:
1-همزمان با مطالعه ویادگیری موضوعی مباحث درسی،باید تست های مبحث(تست موضوعی ) راحل کرد.هدف حل تست دراین مرحله فقط یادگیری بیشتروآشنایی باتست وتثبیت
مطالب است .
2- زمانی که کل کتاب و مباحث درسی را یاد گرفتیم ، باید تست های تکمیلی همه ی مباحث را بزنیم هدف از حل تست در این مرحله ، کسب تسلط است.
3- زمانی که همه ی دروس تمام شد (به ویژه بعد از عید نوروز یا دوره ی جمع بندی ) باید تست های مختلط و دوره ای کنکور های سال های قبل را حل کرد. در جلسه ی کنکور ، از هر سؤال به هر سؤالی رفتن ، از یک مطلب به مطلب دیگر فکر کردن ، به سرعت عمل و تسلط زیادی نیاز دارد . هدف از حل تست در این مرحله ، افزایش سرعت عمل ، تسلط برکنترل وقت و ایجاد نگاه جامع به دروس است.
شرایط آغاز تست زنی:
1- قبل از حل تست باید موضوع مربوطه را به طور دقیق خوانده و پرسش های تشریحی مربوط به آن را حل کرده باشیم. اگر بین 75تا 80 در صد پرسش های تشریحی را به خوبی پاسخ دهیم و اشکال های آن را برطرف کنیم، می توانیم به سراغ تست های یک موضوع برویم برخی از دروس مانند ادبیات ، زبان، دین و زندگی و.... نیاز به پرسش تشریحی نداردو بدون آن هم می توان به حل تست این دروس پرداخت .
چه موقع تست بزنیم؟
1-تست های درس های عمومی و خواندنی باید سه روز بعد از مطالعه ی درس پاسخ داده شوند باید اجازه دهیم مطالب فرار فراموش شوند تا ببینیم کدام نکات به مرور بیش تری نیاز دارنداگر تست های این دروس ها را بلافاصله بعد از مطالعه ی آن ها پاسخ دهیم ، نمره ی بالایی به دست می اید که واقعی نخواهد بود و ما را فریب خواهد داد. از طرفی نکات فرار شناسایی نمی شوند.
2-تست زنی درس های اختصاصی را حتی الامکان باید بلافاصله بعد از خواندن درس یا روز بعد انجام دهیم. در این دروس نباید فاصله ی خواندن وحل تست زیاد باشد.
با چه تست هایی شروع کنیم؟
1-تست زنی را با تست های موضوعی وطبقه بندی شده شروع کنید و از همان ابتدا از تست های دوره ای استفاده نکنید.
2- ابتدا با تست های ساده تری شروع کنید . بدین ترتیب سریع تر پیشرفت خواهید کرد . درگیر شدن با تست ها ی دشواردر شروع شما را خسته و دلزده می کند.
3-برخی ازتست ها کلیدی هستند و مفاهیم یا مهارت های اصلی درس را نشان می دهند. این تست ها در کنکور های سراسری یا دانشگاه آزاد نیز بیش تر تکرار شده اند. بهتر است روی این گونه تست ها تمرکز بیشتری داشته باشید.
4-در دروس اختصاصی تمرین دار و مفهومی ، تست زنی اهمیت بیشتری دارد . ولی در دروس عمومی ، خواندن و تکرار اهمیت بیشتری نسبت به حل تست دارد.
چه اندازه و چند مرحله تست بزنیم؟
جواب این سؤال برای هر داوطلب متفاوت است ولی رعایت نکته ها ی زیر در این مورد راهگشا خواهند بود:
1-اگر مبحثی بیش تر از 100تست داشته باشد به جای حل یکباره ، بهتر است آن ها را به چند قسمت تقسیم کنیم و پاسخ دهیم، حل 100 تست با فاصله ی زمانی ، مؤثر تر از حل 300تست دریک نوبت است.
2-در تابستان و پاییز باید بیش تر بخوانید وتمرین تشریحی حل کنید. دراین دوره تنها 20تا30درصد از وقت مطالعه ی خود را به تست زدن اختصاص دهید. در زمستان و بهار که بیش تر درس ها را یاد گرفته اید می توانید زمان بیش تری را برای تست زدن در نظر بگیرید. در درس ها ی فیزیک و ریاضی حل تست فراوان در کنار خواندن درس ضروری است . اما این تست ها باید طی چند مرحله و به تدریج حل شوند.
3-پاسخهای خود را در همان کتاب تست وارد نکنید.کتاب را تمیز نگه دارید تا در صورت لزوم بتوانید دوباره ی تست های قبلی را حل کنید.تست های کنکور یک بار مصرف نیستند.
4- در دروس مفهومی و تمرینی لازم است 10 درصد از تست های هر موضوع را به عنوان نمونه و مثال ، بدون زمان بندی حل کنیم. سپس پاسخ آن ها را به دقت بخوانیم و دانش خود را کامل تر کنیم.بدین ترتیب با شکل های تستی مطلب هم آشنا می شویم. هدف ازاین کار فقط یادگیری بیش تر با تست است.
5- پس از حل تست های نمونه ، تست های متنوعی از هر موضوع را انتخاب و در دسته ای 25 تا 30 تایی قرار دهید. تست های مشابه را در یک دسته قرار ندهید و سایر دسته ها پخش کنید.
6-برای پاسخ به اولین دسته ، زمانی برای خود در نظر نگیرید. بعد از زدن تست ،اشکالات خود را بر طرف کنید .همه ی پاسخ ها ، حتی پاسخ ، تست هایی که جواب صحیح داده اید را با دقت مطالعه و بررسی کنید . شاید پاسخ نامه ، راه کوتاه تر و مناسب تری ارائه کرده باشد. در این صورت ، آن راه حل راجایگزین راه حل خود کنید.
7-دسته های بعدی تست را یک بار مطابق زمان استاندار د کنکور حل کرده و پس از تمام شدن مهلت ، سؤال های حل نشده را بدون در نظر گرفتن وقت، حل کنید. با این تکنیک می توانید سرعت عمل خود را افزایش دهید، اشتباهات خود را پیدا کرده و علامت بزنید تا در آینده مجدداً حل کنید.
8- حل تست را تا رسیدن به نمره ی 70 تا 90 در صد ادامه دهید . برای هر موضوع ، تا اندازه ای تست بزنید که احساس کنید به خوبی یاد گرفته اید، هر چند که همه ی تست ها حل نشده باشند در این مرحله نباید در حل تست دچار افراط شوید. افرط در تست زنی باعث اتلاف وقت می شود و پیشرفت شما را در سایر دروس کند می کند.
9- اگر نمره ی اولین دسته از تست ها کم تر از 50 یا 60 درصد باشد ، تست زدن را متوقف می کنیم . در این ادامه حل تست بی فایده است و پیشرفتی در کار نخواهد بود. باید دوباره برگردیم و درس ها را دقیق تر و کامل تر از قبل بخوانیم . کسانی که درس را خوب نمی خوانند و به سراغ تست ها می روند ، عملاً وقت بیشتری را از دست می دهند .
10- اگر به دلیل کمبود وقت ، نتوانستیم همه ی تست های یک درس را به طور کامل حل کنیم ، جای نگرانی نیست. چون می توان در آینده به مناسبت های گوناگون مانند امتحانات مدرسه، بخشی دیگر از تست های باقیمانده را حل و کار قبلی را کامل تر کنیم، به همین طریق هم زمان درس مربوطه ، دوره می شود و یادگیری ما هم به صورت پلکانی افزایش می یابد.
نکته برداری از تست ها:
1- تست های را که در آن ها اشکال داریم ، علامت گذاری وبعداً آن ها را مجدداً حل کنیم.در مرور های بعدی روی آن ها تمرکز بیش تری می کنیم.
2- نکاتی را که از پاسخ تست ها برداشت کرده ایم ، در دفتر یادداشت خود می نویسیم
3- هنگام مطالعه پاسخ نامه سعی می کنیم راه حل های کوتاه (تستی) را که کاربرد بیش تری دارند در کنار راه حل های تشریحی یاد بگیریم.این نکات به سرعت عمل ما خواهند افزود.با یادگیری تدریجی راه حل های کوتاه ، به تدریج، الگوریتم تبدیل معلومات تشریحی به راه حل های کوتاه تر درذهن ما شکل می گیرد.
دقت در تست زنی:
بی دقتی یک مشکل مادر زادی وژنتیکی نیست،یک مشکل مهارتی است.با کمی تمرین می توانیم آن ها را برطرف کنیم. در این رابطه چند راه حل ساده وجود دارد. بهتر آن ها را در خانه تمرین کنید تا در جلسه آزمون مسلط باشید.
بیش تر بی دقتی ها در تست زدن ناشی از « بد » خواندن صورت سؤال یا گزینه ها است پس :
1-صورت سؤال را کامل بخوانیم و به مثبت و منفی بودن آن توجه کنیم، مانند«هست ونیست» یا«درست یا نادرست»و....
2-دقت کنید پرسش دقیقاًاز شما چه می خواهد و گزینه ای که دقیقاًپاسخ آن سؤال باشد را انتخاب کنید نه گزینا ای که می تواند پاسخ آن سؤال باشد.
3-کلمه «به جز» در متن سؤال ، آن سؤال را منفی می کند.«کدام مطلب به جز گزینه ی....درباره یآب صحیح است» یعنی کدم گزینه صحیح نیست.
4-بعضی داوطلبان نارسا خوانی دارند و برخی حروف را اشتباه می بینند.«ش» را«س» ،«ل» را«ن»و «w»را«uu» یا عدد123 را 132 و.... می بینندو همین مشکل منجر به کم دقتی می شود. این مشکل تقریباً راه حلی نداردو جزو ناتوانی های جسمی به شمار می آید. البته بلند خواندن و شنیدن صدا ی کلمات تا حدی به رفع چنین مشکلی کمک می کند.
5-بهتر است همزمان با خواندن سؤال با مداد زیر یا دور کلمات کلیدی ان خط بکشیم. این روش به طور چشمگیری دقت و درک ما را از سؤال و سرعت عمل مان را افزایش می دهد.
6- در متن هر سؤال کلماتی کلیدی وجود دارند مانند: همواره ، به کدام دلیل و.....که پیدا کردن جواب در گرو توجه به این کلمات است.
7-باید تمام گزینه ها را بخوانیم و بررسی کنیم،حتی اگر مطمئن باشیم که گزینه ی اول پاسخ سؤال است.بعضی از داوطلبان برای صرفه جویی در زمان ، همه ی گزینه ها را نمی خوانند. در حالی که گاهی همه ی گزینه ها ،عبارت های درستی هستند که فقط یکی از آن ها کامل تر ازبقیه است یا مستقیماً در رابطه با سؤال است.
8- یکی از دلایل عمده ی بی دقتی در حل تست عدم تمرکز است. هنگام خواندن سؤال نباید چشم ما روی گزینه ها بچرخند. وقتی مشغول پاسخ به سؤالی هستیم، باید فقط روی آن متمرکز شویم و به فکر سؤال قبلی یا بعدی نباشیم.
9- بسیاری از دانش آموزان وقتی به سؤال دشواری برخورد می کنند ، از اینکه می توانند آن را به طور کامل حل کنند، خوشحال می شوند. آن ها بعد از فرمول نویسی و جای گذاری اعداد ،به اندازه ی کافی به محاسبات و عملیات اهمیت نمی دهند و وقتی به جواب نزدیک می شوند ، خوشحال از رسیدن به جواب نهایی ،بعضی از محاسبات ساده را دست کم می گیرند و با یک لحظه غفلت،در جواب نهایی اشتباه می کنند. یادتان باشد درتست ، پیدا کردن راه حل کافی نیست. رسیدن به جواب آخر اهمیت دارد.
10-بررسی اشتباهات شما در محاسبات ساده بیشتر در چه زمینه ای است ،ضرب ،تقسیم و... در هنگام تمرین روی این موارد بیش تر دقت کنید.
11-یکی از موارد بی دقتی ،انتخاب گزینه ی غلط به جای جواب است. مثلاً زمانی که پاسخ سؤال عدد 3 باشد. به جای انتخاب گزینه ی2 که جواب 3دارد. گزینه 3 انتخاب می شود.
سعی کنید تا علت بی دقتی های خود را شناسایی کنیدو در منزل برای رفع آن ها تمرین کنید.تا پس از جلسه ی آزمون به خاطر بعضی اشتباهات کوچک افسوس نخورید.
روش های حل تست در آزمون:
برای حل تست در جلسه ی آزمون ، علاوه بر قواعد قبلی تست زنی ، باید از فنونی که سرعت عمل ما را افزایش می دهد نیز استفاده کنیم.
برای نحوه ی پاسخگویی به سؤالات دو الگو وجود دارد.
الف-اگر میزان تسلط ما در یک درس نسبت به سایر دروس ،بیش تر است،بهتر است ازهمان درس شروع کنیم.چون اولاً در این حالت سریع تر عمل می کنیم و به دقت کم تری نیاز داریم. ثانیاً پاسخ درست به سؤال های یک درس باعث اعتماد به نفس بیش تر ،افزایش تمرکز و کاهش اضطراب می شود.در گیر شدن با درسی دشوار که به آن تسلط نداریم. باعث آشفتگی فکر ،کاهش تمرکز و افزایش اضطراب وخستگی و اتلاف وقت بیشتر می شود. بهتر است هر دو روش را در کنکور های آزمایشی امتحان کنیدو ببینید با کدام یک نتیجه بهتری می گیرید.
فنون تست زدن در آزمون:
1- در آزمون های تستی: هر پاسخ صحیح1 نمره ی مثبت و هر 3 پاسخ نادرست یک نمره منفی دارد.ارزش تمام سؤال های یک درس یکسان است و نباید بی مورد روی یک سؤال بیش از اندازه مکث کنید. به طوری که از سایر تست ها باز بمانید.
2- از قبل باید خود را آماده کنید که احتمالاً جواب برخی از تست ها را نمی دانید . نباید به حل همه ی تست ها اصرار داشته باشید. این آفت دامن گیر بسیاری از دانش آموزان است. فراموش نکنید که داوطلبان ممتاز هم نمی توانند به همه ی سؤال ها پاسخ دهند. این کار تعداد جواب های نادرست و مقدار نمره ی منفی را افزایش می دهد و باعث «کمبود وقت» می شود.
3- ابتدا به سراغ تست های ساده تر بروید و با سؤالات دشوار یا وقت گیر در گیر نشویدو از آن ها موقتاً رد شوید و کنار شان یک علامت ضربدر (Í) بگذارید.
4- تست هایی را که بلد نیستید یا تست های مبهمی را که با یک یا دو بار خواندن قابل فهم نیستند قاطعانه و بدون تردید رد کنید و کنار آن ها یک علامت منفی(-) بگذارید. نباید با فکر کردن به این تست ها وقت خود را تلف کنید.
5- در مواجهه با تست های آسان ، به آسان بودن آن ها شک نکرده و به دنبال پیچیده کردن آن ها نباشید.
6- برخی ازتست ها به طور ذاتی طولانی هستند.انتظار شان را داشته باشید و در برخورد با آن ها نگران نباشید.
7- سعی کنیم در حین خواندن صورت سؤال،داده ها و خواسته ی مسئله را مشخص کنید. بدین ترتیب ، از دوباره خوانی سؤال جلوگیری می شود. بهتر است این تمرین را در منزل هم انجام دهید.
8- هنگام خواندن متن سؤال بسیاری از تست ها می توان پاسخ احتمالی را حدس زد.در این صورت بهتر است قبل از مراجعه به گزینه ها پاسخ خود را مشخص کنید. سپس آن را در گزینه بیابید. این تکنیک از سرگردانی شما هنگام جست و جوی گزینه ی صحیح جلوگیری می کند.به ویژه وقتی هر چهار گزینه مشابه یکدیگر باشند.
9- اطلاعاتی راکه در متن سؤال نوشته شده است، دوباره ننویسید.به عنوان نمونه ،معادله واکنش شیمیایی نوشته شده یا شکل کشیده شده در سؤال را ننوشته یا رسم نکنید.این کار باعث صرفه جویی در وقت میشود.
10-حل بسیاری ازتست ها از راه حذف گزینه ها انجام میشود.با حذف گزینه های نا درست ،گزینه ی باقیمانده را به عنوان جواب تست انتخاب کنید.
11-از میان دو گزینه ی درست ،گزینه ای را که کامل تر است را انتخاب کنید.
12-هنگام شک بین دو گزینه ،اولین گزینه ای را که کامل تر است انتخاب کنید.
13-قبل از آزمون خود را برای این موضوع که همواره در کنکور آزمایشی، سراسری ودانشگاه آزادیک یا چند سؤال غلط وجود دارد. آماده کنید.هنگام برخورد با این سؤالات ، نباید به دانسته های خود مان شک کنید و بر حل این سؤال ها هم نباید اصرار داشته باشید و چون باعث اتلاف وقت و افزایش اضطراب می شود و هیچ نتیجه ای هم برای شما نخواهد داشت.پس از آزمون این تست ها از مجموعه ی سؤالات حذف می شوند و نمره ای به آن ها تعلق نخواهد گرفت.
14- در پایان جلسه ی آزمون ، ذهن و حافظه ی شما خسته و ضعیف است. بنابراین نباید به پاسخ هایی که داده اید ،شک کنیدو آن ها را دستکاری کنید . معمولاًپاسخ دوم اشتباه از آب در می آید .
15- از هیچ سؤالی نخوانده رد نشویید زیرا ممکن است پس از چند سؤال دشوار سؤالات ساده ای پیدا کنید .
16-هنگام پاسخگویی به تستهای چهارگزینه ای از انتخاب اولین گزینه ای که به نظر صحیح می آید پرهیزکنید. در عوض به همه ی پاسخ ها توجه و دقت نمائید زیرا یکی از فنون تهیه ی تست آنست که باید همه ی پاسخ ها در وهله اول درست به نظر آید وتنها کسانی قادر به پاسخگویی باشند که مطالب را به خوبی فهمیده باشند و احتمال پاسخگویی تصادفی کم شود.
17- میزان اعتماد به نفس می تواند بر در صد پاسخ دهی به تست ها ی کنکور نیز مؤثر باشد افرادی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند احتمال بیشتری دارد به تست ها ئی که جواب آن ها را نمی دانند پاسخ دهند و با گرفتن نمره ی منفی درصد کلی خود را کاهش دهند از طرف دیگر افراد دارای اعتماد به نفس پائین احتمال بیشتری دارد که در هنگام مرور پاسخها به درستی آن ها شک کنند و آن ها را عوض کنند. پس هیچگاه هنگام مرور پاسخ هایتان پاسخ های قبلی را عوض نکنید مگر اینکه مگر اینکه نسبت به درستی پاسخ جدید صد در صد مطمئن باشید.
18- بعد از پاسخ دادن به هر ده سؤال شماره ی سؤال را با پاسخنامه کنترل کنید تا آن ها را جا به جا وارد نکرده باشید.